آنچه وزیر ارتباطات به بازی سازان در بازدید از سومین لیگ بازی های رایانه ای وعده داد


پیش از این نگاهی به مجموعه اقدامات محمد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای بهبود شرایط کاربران بازی های ویدیویی در داخل کشور داشتیم. آخرین اقدام او در رابطه با این صنعت، حضور و بازدید از سومین لیگ بازی های رایانه ای در برج میلاد تهران بود. مسئله ای که ثابت کننده اهمیت این حوزه برای وزیر ارتباطات دولت دوازدهم است.


محمد آذری جهرمی، جدا از بازگویی برنامه های خود در رابطه با بهبود وضعیت پینگ بازی هایی که مورد توجه کاربرانی داخلی هستند و تلاش برای انتقال سرورهای بعضی از بازی های آنلاین به داخل کشور، طی مصاحبه با خبرنگاران حاضر، به طور خلاصه به برنامه های آتی خود در حوزه بازی های ویدیویی و سرگرمی دیجیتال پرداخت.


از اولین مباحث اشاره شده توسط آذری جهرمی در نزد خبرنگاران، ادامه یافتن وام های اعطایی به بازی سازان بود. او اعلام کرد که در سال گذشته، ده میلیارد تومان وام به افراد شاغل در حوزه بازی سازی تعلق گرفته و این روند در سال جاری نیز، ادامه خواهد داشت: «بر اساس سیاست‌ های وزارت ارشاد اسلامی، آمادگی داریم تا تولید بازی در کشور را آسان کنیم.»




آقای جهرمی طی هفته ای که گذشت، خبرهایی را مبنی بر بهبود وضعیت اتصال کاربران داخلی به بعضی از بازی های پرطرفدار آنلاین را منتشر کرد. جدا از موثر بودن اقدامات انجام شده و اتصال بهتر کاربران به بازی ها، مسائلی مانند نداشتن مجوز وزارت ارشاد بعضی از بازی هایی که در لیست وزیر ارتباطات بودند، مطرح شد.


وزیر ارتباطات طی مصاحبه خود با خبرنگاران حاضر در محل برگزاری سومین لیگ بازی های رایانه ای، خبر از تهیه لیستی مشترک با همکاری وزارت ارشاد، برای پیگیری و بهبود وضعیت کاربران ایرانی حاضر در این بازی ها داد.

او اضافه کرد:«برخی از این بازی ها، عناوینی هستند که وزارت ارشاد، ملاحظات خاصی نسبت به آن ها دارد. با توجه به پر مخاطب بودن این بازی ها، به جای بستن این عناوین به دنبال هماهنگ کردن آن ها با پارامترهای فرهنگ کشورمان خواهیم بود.»

همچنین آقای آذری جهرمی اعلام کرد که صنعت بازی های ویدیویی، چهارمین حوزه پرطرفدار در فضای مجازی بوده و موضوعاتی مانند انتقال مفاهیم از بازی ها و فرهنگ سازی از طریق آن ها، یکی از موضوعات مطرح در تمامی نقاط دنیا است و وزارت ارتباطات نیز، برنامه هایی برای بهبود شرایط کاربران این حوزه دارد.


همچنین وزیرارتباطات در پاسخ به سوال ما مبنی بر ادامه دار بودن بهبود در اتصال به بازی هایی مانند کانتر استرایک و لیگ او لنجدز، به تلاش این وزراتخانه برای رساندن پینگ بازی های ذکر شده و عناوین محبوب نزد کاربران ایرانی، به میزان صد میلی در ثانیه اشاره کرد.


همچنین ایشان خبر از تشکیل کمیته ای مشترک با وزارت ارشاد برای بهبود وضعیت بازی های خارجی در داخل کشور و همچنین فراهم شدن شرایط صادرات عناوین داخلی به سایر نقاط دنیا داد.



یکی از چالش های جدید توسعه دهندگان اپلیکشن ها و بازی های موبایلی، تحریم های جدید روی این حوزه است. چندی پیش، گوگل و اپل، تعدادی از اپلیکیشن های ایرانی مانند اسنپ و تپ سی را از روی استور های خود پاک کردند.


به گفته وزیر آقای جهرمی این موضوع، به تحریم های جدید در بحث انجام تراکنش های مالی در اپلیکیشن های حاضر در داخل کشور بر می گردد. همچنین او خبر از تلاش و پیگیری این موضوع در آینده ای نزدیک داد و اضافه کرد: «ما مشکلی در بازی های دسکتاپ و تحت وب نداشته و مسئله اپلیکیشن ها و بازی های موبایل نیز، نیاز به حل شدن دارد.»


موضوع کپی رایت نیز، یکی از مسائل مهم افراد شاغل در حوزه تولید بازی های ویدیویی محسوب می شود. آذری جهرمی خبر از اهمیت بحث مالکیت معنوی برای صنعت های نوپا و مخصوصاً حوزه بازی های ویدیویی داد.


همچنین او از دلایل اهمیت کپی رایت گفت: «یک روزی ما در دنیا تولید کننده نبودیم. در آن شرایط، توجه نکردن به کپی رایت، مشکلی را بوجود نمی آورد. اما امروزه به دلیل تولید کننده بودن، نیاز به توجه این مبحث برای رشد تولید کنندگان داخلی است.»


به نظر می رسد که وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اهمیت بازی های ویدیویی آگاه بوده و برنامه های کوتاه و بلند مدتی برای بهبود شرایط کسب و کار در این حوزه دارد.


نظر شما چیست؟ چه بخش هایی از صنعت بازی های ویدیویی در داخل کشور، نیازمند توجه و پیگیری بیشتری است.